Turerna kring flygtrafiken till och från Gällivare har varit många. Under oktober har resenärerna drabbats av förseningar och inställda flyg. Henning Lindberg, pressansvarig på Nextjet, bekräftar det.

– Det beror på att inflygningshjälpmedel på Gällivare flygplats är tagna ur drift den 2 oktober. Därför har vi inte kunnat använda de normala instrumentlandningssystemen vi är vana vid, som gör att vi kan flyga även vid dålig sikt, säger han.

– Vi kan inte påverka situationen utan gör så gott vi kan givet förutsättningarna. Men det har absolut varit en hel del förseningar och inställda flyg. Det ställer till det för oss, säger Henning Lindberg.

Problemen bekräftas av Michael Gustavsson, flygplatschef på Lapland Airport.

– Det är glidbanan som vi inte kan erbjuda landande flygplan. En utrustning som är ganska avgörande när det blir dåligt väder, som det har varit nu, säger han.

Glidbanan är en tjänst som flygplatsen köper av Saab och man jobbar med att lösa problemet, enligt Michael Gustavsson.

– De är ansvariga för hela den verksamheten, säger han.

– Det har varit så dåligt väder så det har inte gått att göra en flygmätning, det är orsaken till att det har dragit ut på tiden. Imorgon ska det bli högtryck så vi hoppas på att de ska klara av att göra en mätning och få igång utrustningen igen, säger Michael Gustavsson.

Kvällsflyget på onsdag fick landa i Kiruna och på grund av det blev torsdagens morgonflyg så kraftigt försenat att man fick ställa in det.